Een goede samenwerking met leveranciers is essentieel in de interieurbranche. Door sterke relaties op te bouwen, kun je niet alleen profiteren van expertise, maar ook gunstige commissieafspraken maken. Er zijn verschillende verdienmodellen in de interieurwereld, waarbij sommigen puur werken op commissiebasis en anderen dit als een extraatje zien naast hun ontwerpadvies.
Wat jouw verdien model ook is, als jij je bedrijf wilt uitbreiden, is het opbouwen van een duurzame relatie met leveranciers key en dit begint bij relatiebeheer. Het benutten van hun kennis en netwerk. Leveranciers zijn vaak op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en kunnen helpen bij het vinden van oplossingen wanneer een product niet beschikbaar is of niet voldoet aan de eisen van het project. Dit voorkomt problemen en bespaart zowel jou als jouw klant veel tijd en moeite.
Opzetten samenwerkingen
Bij leverancier keuzes gaat het niet alleen om meubels of producten, maar ook diensten van derden, zoals een stucadoor, schilder, aannemer, vloerenlegger en meer.
Hoe zet je dan samenwerkingen op en waarbij moet je aan denken? Het efficiënt en gestructureerd opzetten van deze samenwerkingen kan onder andere door:
- Onderhandelingen met leveranciers: Het vastleggen van scherpe inkoopprijzen en commissieafspraken zonder dat dit ten koste gaat van de ontwerpvrijheid, maar altijd in belang van de klant omdat je en binnen het budget wilt blijven en wilt ontzorgen.
- Procesoptimalisatie: Zorgen dat bestellingen, leveringen en facturatie soepel verlopen, zodat jij je kunt richten op het creatieve proces.
- Projectbeheer: Het bewaken van de voortgang en deadlines, het communiceren met betrokken partijen en het tijdig signaleren van knelpunten.
- Klantenservice en nazorg: Het afhandelen van klachten, retourneringen en servicevragen, zodat jij je niet bezighoeft te houden met de administratieve rompslomp.
De voordelen van goede afspraken
Een sterke samenwerking met leveranciers biedt meerdere voordelen:
- Toegang tot kennis en expertise: je kunt niet alles weten, en leveranciers delen graag hun kennis om projecten tot een succes te maken.
- Gebruik van showrooms: veel interieurprofessionals hebben geen eigen showroom. Door afspraken te maken met leveranciers, kun je jouw klanten presentaties geven in bestaande showrooms.
- Efficiënte inkoopprocessen: ervoor zorgen dat bestellingen correct en tijdig worden geplaatst, waardoor vertragingen en fouten worden voorkomen.
- Slimme commissieafspraken: Afhankelijk van de afspraken kan jij als interieurprofessional een commissie ontvangen van 5% tot soms 40-50%, afhankelijk van hoeveel verantwoordelijkheid je op je neemt.
De keerzijde van commissiemodellen
Hoewel commissieafspraken extra inkomsten kunnen genereren, brengen ze ook risico’s met zich mee. Hoe hoger de commissie, is vaak ook hoe groter de verantwoordelijkheid. Zo kan je eindverantwoordelijk worden voor retourzendingen, beschadigingen en klachtenafhandeling. Dit kan veel extra werk en risico’s met zich meebrengen.
Het structureren van deze afspraken en het minimaliseren van risico’s, zijn tijdrovende taken. Als je jouw bedrijf wilt uitbreiden kun je dit heel goed overlaten aan een Online Business Manager Interieur.
Denk hierbij aan:
- Duidelijke contracten en afspraken per e-mail vast te leggen.
- Te zorgen dat de facturatie en garantiebepalingen goed geregeld zijn.
- Ervoor te zorgen dat aansprakelijkheid op de juiste plek ligt en niet onbewust bij de interieurprofessional terechtkomt.
Bij volledige projectbegeleiding is het logisch dat de klant weet dat er kosten aan verbonden zijn. Sommige interieurprofessionals delen een percentage met de klant als extra voordeel. Het belangrijkste is dat de klant weet wat hij of zij kan verwachten en dat er open gecommuniceerd wordt over de toegevoegde waarde van de dienst.
Ontzorging in tweevoud
Als jij wilt groeien met jouw interieurbedrijf, is het juist belangrijk om te ontdekken welke richting je uit wilt gaat. Als jij niet alleen een ontwerp maakt, waar je alleen jouw handtekening onder kan en wil zetten, maar ook dat het ontwerp ook tot leven wilt zien komen, precies zoals het is bedoeld en dus niet dat de klant er met jouw idee vandoor gaat, en verder bij de uitvoer de plank misschien compleet misslaat, is deze extra toevoeging juist belangrijk en zou in eigen beheer projecten uitvoeren niet moeten afschrikken.
Commissies en extra verdiensten kunnen niet alleen een mooie aanvulling zijn, maar de kracht van een goed ontwerp en uitvoering zit hem uiteindelijk in een sterke samenwerking tussen interieurprofessional, leverancier en klant, met als doel een succesvol en stressvrij project neer te zetten.
Net als jij een klant wilt ontzorgen, kan ik jou als Online Business Manager, ontzorgen door processen te optimaliseren, onderhandelingen te voeren en risico’s te minimaliseren. Door slim om te gaan met leveranciersafspraken en een sterke relatie op te bouwen, kan jij je focussen op waar jij goed in bent: het creëren van prachtige interieurs en tegelijkertijd jouw bedrijf laten groeien.
Neem contact op
Plan een afspraak
Wil je jouw leveranciersbestand uitbouwen om jouw klant beter te kunnen ontzorgen? Laat je informeren hoe je dit het beste in jouw situatie kunt aanpakken